Povestea pescarului

 

Bine ai revenit,

M-a sunat ieri o prietena si mi-a spus ca fetita ei nu reuseste deloc sa inteleaga impartirea si nu stie cum sa-i explice altfel decat matematic.  A descoperit ca nu exista o definitie clara a impartirii,  fiind doar considerata operatia inversa inmultirii.

I-am sugerat ca, pentru a intelege mai usor, sa faca referire la modul de imparteala frateasca, de tipul una mie, una tie… si sa faca legatura cu o intamplare din lumea povestilor. Asa sigur ii va atrage atentia!

De exemplu, daca avem o operatie de tipul 20:3=?, o putem pune in poveste astfel:

Happy Colorful Christmas to every one

 A fost odata ca niciodata, intr-un sat de pescari, o familie saraca, ce traia doar din ceea ce reuseau sa prinda pe mare.

Intr-una din zile, tatal familiei, Isac, iese pe mare, ca de obicei.  Arunca navodul, sta cateva ore si…nimic. Schimba locul si…tot nimic. Si-a spus: se mai intampla! O sa incerc si maine!

A doua zi isi lua sculele de pescuit si pleca dis-de-dimineata. Arunca navodul si….iar nimic. Incepu sa se ingrijoreze: oare ce s-a intamplat cu pestii? Trebuie sa incerc altfel! isi spuse.

Asa ca merse la fratii lui si, afland de la ei ca au avut aceleasi probleme, s-au decis sa-si uneasca fortele si sa iasa impreuna pe mare.

Asa ca si-au cusut navoadele unul de altul, formand unul mai mare, ca sa ajunga mai adanc in apa, au iesit cu totii pe mare si … s-au pus pe asteptat.

Marea era calma, nici un pic de vant, soarele stralucea si o liniste deplina se asternea incet, ca o vraja. Aproape ca atipisera asteptand, cand…au simtit ca se smuceste plasa. Au sarit cu totii bucurosi de prada, dar, cand au ridicat-o…era rupta si goala, doar cateva alge si scoici prinse  in ochiuri. Orice ar fi fost prins in plasa….scapase…Vrand sa o curete, Isac lua algele si le inapoie marii, iar scoicile le arunca pe fundul barcii, gandind ca vor reusi sa incropeasca ceva de mancare din ele. Au reparat cum au putut navodul si l-au aruncat inapoi, cu speranta.

A trecut o ora, au trecut doua, trei, dar… nici o schimbare! Dezamagiti si flamanzi, s-au intors catre casa si au decis sa-si imparta scoicile, ca sa aiba ce manca.

perla

Le-au adunat si le-au numarat: erau 20 de toate. Incercand una, sa vada daca era proaspata…SURPRIZA! Inauntru au gasit o perla uriasa! Le-au desfacut cu teama si nerabdare pe celelalte si…ce credeti?…toate aveau cate o perla alba, perfecta! Mare bucurie! Le-au asezat pe toate pe nisip si le-au privit cu respect si recunostinta. Iata, marea nu i-a uitat!

Isac inceput sa le imparta: una mie, una tie, una tie, astfel incat fiecare dintre cei 3 frati avea cate una, din nou – una mie, una tie … si tot asa pana cand nu s-au mai putut imparti in mod egal.

Sa vedem cate a primit fiecare si cate au ramas:

–          La prima tura s-au dat 3 perle, la fiecare cate una. Au ramas 20-3= 17

–          La a doua tura inca 3. Au ramas 17-3=14

–          La a treia tura inca 3. Au ramas 14-3=11

–          La a patra tura inca 3. Au ramas 11-3=8

–          La a cincea tura inca 3. Au ramas 8-3=5

–          La a sasea tura inca 3. Au ramas 5-3=2

Cate a primit fiecare? Cate ture au fost, adica 6.

Cate au ramas? Doua perle, ce nu au putut fi impartite in mod egal la cei trei frati. Cu acestea, au decis sa-si cumpere impreuna o barca mai mare, ca sa poate sa mearga mai departe de mal, si un navod mai rezistent  :).

Asadar, 20:3=6 rest 2. Verificam: 6×3=18, 18+2=20.

Nu-i asa ca a fost distractiv?

 

Incepe chiar acum sa-ti pui imaginatia la treaba si sa creezi povesti pentru copilul tau, va intelege mult mai usor!

 

Astept comentariile tale, sa-mi spui daca ti-a placut povestea si daca ti se pare o metoda utila de invatare.

Ai incercat o astfel de poveste cu copilul tau? Si daca da, ce rezultate ai obtinut?

Ai si alte propuneri de subiecte?

 

Iti multumesc pentru raspuns,

Cu mult drag,

Florentina

email
Ti-a placut acest articol?

Iti doresti sa ai acces permanent la o metoda atractiva de explicare a matematicii? Aboneaza-te si vei primi periodic articole noi!