Povestea unei cetati ordonate

 

Bine ai revenit,

La ultimul newsletter trimis, cel cu Povestea omidutei speciale, am primit urmatorul raspuns din partea Lacramioarei: ˝Noi am citit povestea chiar aseara, Catalin e tare interesat (ca si noi de altfel), de povestile tale. Un subiect de ultima ora, si despre care ne-ar face bine sa auzim o poveste, este rotunjirea numerelor. Adica, am avut un exercitiu si nu am reusit sa ii explic prea bine ca numerele din apropierea lui 500, de exemplu, se pot rotunji doar cele intre 450 si 549. ˝

Ce provocare pentru mine! M-am tot gandit, de cateva zile de cand am primit emailul, si in sfarsit am reusit sa dau o forma Povestii unei cetati ordonate:

˝A fost odata, ca niciodata, ca de n-ar fi, nu s-ar povesti, o cetate foarte bine organizata, in care toate casele erau numerotate, apoi grupate pe alei si cartiere. Era un model de eficienta, asa ca pentru orice calator era foarte usor sa se orienteze, folosindu-se de harta si urmand regulile explicate la intrare.

De o parte si de alta a portii, erau familiile paznicilor cetatii, in case numerotate de la 1 la 4, avand peretii din spate lipiti de  zidul gros si inalt de aparare.

Cum paseai in cetate, prima casa intalnita era cea cu numarul 5, si de acolo incepea Aleea rosie, formata din 10 cladiri, numerotate  de la 5 la 14.  Doar la numarul 10 se afla o institutie publica, in rest erau case de locuit.

De la numarul 15, incepea Aleea galbena, cu sediul la numarul 20 si se termina la numarul 24, apoi cea albastra, de la numarul 25 pana la 34, cu sediul la numarul 30, urmata de cea verde, de la 35 la 44, cu centrul la 40, apoi cea violet, de la 45 la 54, avand cladirea publica la numarul 50, cea maro (cu sediul la 60), portocalie (cu centrul la 70), turquoise, gri, alba… Si tot asa, se schimba culoarea, imediat ce treceai de casa cu numarul terminat in cifra unitatilor 4, o noua culoare incepand de la casa cu numarul terminat in cifra unitatilor 5, iar sediul, cladirea publica, era intotdeauna la casa cu numarul terminat in cifra unitatilor 0. Daca aveau probleme de rezolvat, cei de la numerele 1, 2, 3 si 4, trebuiau sa se intoarca la cladirea cu ultima cifra 0 (rotunjire prin lipsa), iar cei de la numerele 5,6,7,8 si 9 trebuiau sa merga inainte pana la sediu (rotunjire prin adaos).

02-cetatea-veche

Pe harta de la intrarea din cetate, erau trecute doar aleile si sediile lor centrale, asa ca trebuia sa stii care sunt regulile gruparii caselor. Ca sa gasesti, de exemplu,un anumit numar, te uitai la cifra unitatilor si daca era mai mica decat 5 (adica 1,2,3,4) o gaseai pe aleea corespunzatoare sediului cu numarul rotunjit prin lipsa, iar daca era mai mare sau egala cu 5 (adica 5,6,7,8,9), o gaseai pe aleea unde se afla sediul cu numarul rotunjit prin adaos. Simplu, nu?

Si pentru ca nu ar fi ajuns culorile pentru toate aleile din cetate, s-a propus ca acestea sa se grupeze pe cartiere, aleile repetandu-se din 10 in 10. Astfel, pozitia unei case va putea fi identificata intai dupa cartierul din care face parte si apoi dupa alee. Primele 4 alei vor ramane Cartierul zero al cetatii, locul in care se gasesc cele mai importante institutii: trezoreria, sediul armatei, biblioteca si judecatoria. De la casa cu numarul 50, incepea Cartierul unu, ce cuprindea 100 de case, avea primaria si scoala la numarul 100, si se termina la numarul 149. Se aplica aceeasi regula ca la alei, insa, in loc de cifra unitatilor, trebuia sa te uiti la cifra zecilor. Un locuitor de la numarul 457, sta pe Aleea maro si trebuie sa se duca la primaria de la numarul 500, ce apartine de Cartierul 5, ca sa-si plateaxa taxele (cifra zecilor e 5, se rotunjeste prin adaos). Iar un copil ce locuieste la numarul 449, pe Aleea violet, merge la scoala de la numarul 400 (cifra zecilor e 4, rotunjire prin lipsa), din Cartierul 4.

Nu te-ai putea rataci in acea cetate, nu-i asa?˝

Sa recapitulam:

Un numar de tipul MZU, unde M reprezinta cifra miilor, Z e cea a zecilor si U cifra unitatilor, se rotunjeste astfel:

La zeci:

– prin adaos, daca U≥5

– prin lipsa, daca U<5

La sute:

– prin adaos, daca Z≥5

– prin lipsa, daca Z<5

Raspunde-mi, printr-un comentariu, pe ce alee, in ce cartier si la ce scoala merge un copil ce locuieste la numarul 564?

Te astept sa revii si te imbratisez cu drag,

Florentina

 

email