Stii sa inveti?

 

Bine ai revenit,

Ce zici? Ti-ar placea sa ai posibilitatea sa retii usor ce te intereseaza si sa poti sa-ti amintesti orice ai invatat, fara efort? Nu e magie…e cunoastere :). Sa-ti povestesc:

Am primit mai multe emailuri in care sunt rugata sa aprofundez stilurile de invatare. Stii ca odata ce ti-ai gasit stilul potrivit pentru tine, eficienta invatarii creste cu 200%?

  • Primul pas e sa-ti faci testul de aici ca sa afli stilul de invatare potrivit pentru tine. Un studiu efectuat de Specific Diagnostic Studies a arătat că 29% din toţi elevii din şcolile de învăţământ primar şi secundar au un stil de învăţare vizual, 34% au un stil auditiv şi 37% au un stil chinestezic/tactil (Miller, 2001).

O scurta descriere a stilurilor de invatare dupa simturi:

 1.Vizual – trebuie sa lucrezi cu desene, scheme, sa subliniezi informatiile mai importante cu culori intense, sa ai permanent sub ochi ceea ce vrei sa retii

2.Auditiv – retii mai bine daca repeti cu voce tare, daca asculti inregistrari ale lectiilor sau daca invati cu altcineva, purtand discutii si punand intrebari

3.Tactil – trebuie sa scrii ca sa retii, iti place sa lucreze cu mainile, sa modelezi, sa desenezi, sa faci fise de lucru

4.Kinestezic – te misti mult, faci gesturi largi, experimentezi, folosesti instrumente, esti motivat de emotia descoperirii.

L-ai aflat pe al tau?

  •  O alta metoda de a distinge stilul individual de invatare e cea care ia in calcul emisferele cerebrale.

In functie de emisfera dominanta, acesta poate fi global, bazat pe emisfera dreapta sau analitic, bazat pe emisfera stanga. In acest sens, Miller spune ca cei cu un stil global „percep lucrurile ca pe un întreg, fac distincţii generale între concepte, sunt orientaţi către oameni şi învaţă într-un context social”, pe cand cei cu un stil analitic “percep lucrurile prin părţile lor mai degrabă decât ca întreg şi impun o anumită structură sau restricţii asupra informaţiilor şi conceptelor”.

Pe scurt, daca ai un stil global, inveti mai usor daca ti se prezinta intai conceptul, mai ales daca e introdus printr-o poveste si e insotit de exemple si reprezentari grafice, urmat de detalierea informatiilor. Daca inveti singur e bine sa stii despre ce doresti sa inveti, sa cauti ideea principala sau cuvintele chie din text, eventual sa citesti un rezumat, apoi sa aprofundezi lucrurile.

Iar daca esti analitic, inveti mai bine daca primesti informatiile secvential, pas cu pas, pana la intelegerea conceptelor. Cand studiezi singur, parcurgi toate materialele pe care le ai la dispozitie, iti fixezi unele idei pe masura citirii textului si refaci la urma intreaga structura. Iti foloseste sublinierea si fragmentarea textului.

Esti analitic sau sintetic (global) ?

  • O metodă simplă şi eficientă de acumulare de informaţii este aşa numita metodă RICAR (Răsfoire generală, Întrebări, Citire activă, Amintire, Recapitulare). Răsfoirea materiei presupune o primă lectură a lecţiei, fără pretenţia de a reţine neaparat ceva, vizualizarea datelor şi a schemelor (dacă există).

În cea de-a doua etapă, iti pui întrebări despre tema pe care o studiezi, urmând să găsesti răspunsurile la cea de-a doua lectură, numită citire activă. În timpul acesteia, se identifică răspunsurile, se fac corelări şi se diferenţiază informaţiile principale de cele secundare.

Amintirea, penultima etapă, are ca scop memorarea, aşa că ia notiţe finale, în aşa fel încât, la ultima etapă, cea de recapitulare, să poti sa redai cu uşurinţă întreaga informaţie.

cum sa inveti rapid

  •  Invatamantul actual pune accentul doar pe inteligenta logico-matematica sau cea lingvistica. Insa astea sunt doar doua dintre cele opt inteligente descrise de Howard Gardner. El a evidentiat si inteligenţele spaţială, muzicală, corporal-chinestezică, interpersonală, intrapersonală şi naturalistă, la fel de valoroase.

Dupa Gardner, exista opt tipuri de inteligenta multipla:

 1.Inteligenta logico-matematica: capacitatea de a detecta tipare, de a raţiona deductiv şi de a gândi logic. Acest tip de inteligenţă este asociată cel mai adesea cu gândirea ştiinţifică şi matematică.Un elev cu tipul acesta de inteligenţă are plăcerea de a rezolva probleme, de a lucra cu cifre; raţionează inductiv şi deductiv; are un bun discernământ în ceea ce priveşte relaţiile şi conexiunile; realizează calcule complexe; are gândire ştiinţifică.

 2.Inteligenta lingvistica: e legata de stăpânirea limbii si include capacitatea de a manipula efectiv limba pentru a se exprima retoric sau poetic. Tot această inteligenţă ne permite să utilizăm limba ca mijloc prin care ne amintim informaţiile.Un elev cu tipul acesta de inteligenţă va agrea în mod deosebit să citească, să scrie, să povestească, să facă jocuri de cuvinte.

 3.Inteligenta spatiala: capacitatea de a manipula şi de a crea imagini mentale pentru a rezolva probleme. Această inteligenţă nu se limitează la domeniile vizuale – Gardner menţionează că inteligenţa spaţială se dezvoltă şi la copiii care nu pot vedea.Un elev cu tipul acesta de inteligenţă are imaginaţie activă; îşi formează imagini mentale (vizualizează); se orientează uşor în spaţiu; are percepţii corecte din diferite unghiuri; reprezintă uşor grafic prin pictură, desen.

 4.Inteligenta muzicala: exprimă gradul de sensibilitate la sunet şi capacitatea de a răspunde emoţional la acest tip de stimuli. Pe măsură ce elevii îşi dezvoltă conştiinţa muzicală, îşi dezvoltă şi fundamentele acestui tip de inteligenţă. Elevul din această categorie apreciază structura muzicii şi a ritmului; are “scheme” sau “cadre” pentru auzirea muzicii; este sensibil la sunete şi tipare vibraţionale; recunoaşte, creează şi reproduce sunete, ritmuri, muzică, tonuri şi vibraţii.

 5.Inteligenta corporal-kinestezica: include deprinderi fizice speciale precum coordonarea, echilibrul, dexteritatea, forţa, flexibilitatea, viteza, precum şi deprinderi tactile. Un elev cu tipul acesta de inteligenţă îşi poate controla în mod voluntar mişcările corpului; îşi poate programa mişcări ale corpului; face uşor legătura dintre corp şi minte.

 6.Inteligenta interpersonala: reprezintă abilitatea de a sesiza şi de a evalua cu rapiditate stările, intenţiile, motivaţiile şi sentimentele celorlalţi. Elevii au deprinderi de comunicare nonverbală, deprinderi de colaborare, capacitatea de rezolvare a conflictelor, de lucru consensual în grup, capacitatea de a avea încredere, de a respecta, de a fi lider, de a-i motiva pe ceilalţi în vederea atingerii unor scopuri comune.

 7.Inteligenta intrapersonala: presupune capacitatea de a avea o reprezentare de sine corectă (de a cunoaşte calităţile şi punctele slabe), de a avea conştiinţa stărilor interioare, a propriilor intenţii, motivaţii, de a-ţi cunoaşte temperamentul şi dorinţele; de asemenea, capacitatea de autodisciplină, autoînţelegere şi autoevaluare. Elevii din această categorie pot fi recunoscuţi pentru că au capacitate de concentrare; au tendinţă de a reflecta asupra realităţii înconjurătoare; sunt conştienţi de propriile sentimente; au abilităţi de gândire, se concentrează uşor, învaţă singuri prin metode individualizate.

 8.Inteligenta naturalista: se sesizeaza la copiii care învaţă cel mai bine prin contactul direct cu natura. Pentru aceştia, cele mai potrivite lecţii sunt cele din aer liber. Elevii din această categorie se recunosc pentru că au dezvoltat simţul de comuniune cu natura; recunosc şi clasifică elementele naturii; apreciază impactul naturii asupra sinelui şi a sinelui asupra naturii.

In care te regasesti?

  • Un alt model de stiluri de învăţare este modelul Felder-Silverman. Acest model ia înconsiderare patru tipuri de procesare a informaţiei: activ, reflexiv, practic, abstract.

Fiecare din aceste tipuri are o preferinţă manifestată pentru un tip special de abordare a informaţiei noi. Elevul activ preferă să manipuleze şi să încerce să lucreze cu informaţia, să experimenteze, în timp ce elevul reflexiv tinde să se concentreze pe aspectele teoretice, să speculeze asupra posibilelor rezultate.

O altă abordare este legată de diferenţa dintre cei ce învaţă intuitiv (prefera lucrurile abstracte) şi cei ce sunt axaţi pe sesizarea elementelor concrete (merg pe aplicabilitatea practica a lucrurilor).

Care ti se potriveste?

In urmatorul articol legat de invatare iti voi spune cateva trucuri pe care sa le folosesti pentru a-ti aminti foarte usor ce ai invatat.

Asadar, ti-ai identificat stilurile de invatare potrivite?

Sunt foarte curioasa daca ti-au folosit informatiile din articol, asa ca lasa-mi un comentariu pe site, iar daca ti se pare util, trimite-l si prietenilor.

Te astept cu drag, cu noi informatii,

Florentina

 

email
Ti-a placut acest articol?

Iti doresti sa ai acces permanent la o metoda atractiva de explicare a matematicii? Aboneaza-te si vei primi periodic articole noi!