Povestea banchetului regal
Bine ai revenit,
De foarte multe ori am avut probleme, cu fetita mea, la desfacerea parantezelor … stii de care, cu foarte multe cifre si operatii.
In general se impiedica atunci cand avea semnul ˝–˝ in fata parantezei, sau cand existau mai multe operatii de facut, fara sa fie strict delimitate de paranteze. Mergea mai mult pe ghicite, uneori le nimerea, alteori nu…iti suna cunoscut?
De exemplu, la o ecuatie de tipul: 40×2 – {10×2 + 3x [60:3 – (2-X)]}=0, se pot face multe greseli …
Trebuia sa inteleaga diferenta dintre semnul unui numar (pozitiv sau negativ) si operatia de adunare sau scadere, asa ca am rugat-o sa-si imagineze semnele si operatiile matematice ca pe niste personaje de poveste: un vrajitor, o faptura cameleon, un rege, o regina si supusii lor…
Trebuia sa pun toate personajele astea pe o scena, asa ca a trebuit sa inventez … Povestea banchetului regal.
A fost odata, ca niciodata … departe, tare departe … dincolo de orizont, Regatul Numerelor. Era vestit prin faptul ca, odata ajuns acolo trebuia neaparat sa respecti legile locului, indiferent daca erai doar in trecere sau voiai sa ramai definitiv.
Desi in regat regulile erau stricte, nimeni nu s-a plans vreodata de asta. Asa erau de cand se stiau si totul functiona fara cusur datorita lor. Regele si regina erau mereu corecti, iar la curtea lor era binevenit oricine, mai ales in ziua banchetului regal!
Si a venit si ziua mult asteptata! Au sosit supusi din tot regatul, sa petreaca si sa se minuneze de toate fapturile ciudate invitate cu ocazia banchetului. Dintre toate, ieseau in evidenta doua: un vrajitor si fiinta cameleon.
Vrajitorul (semnul “-“), are o bagheta magica, ce schimba dispozitia si emotiile celor pe care ii atinge, adica a numerelor de dupa semn. Cum adica? Daca erau vesele se fac triste (emotiile pozitive se transforma in negative), iar daca erau triste se fac vesele (din negative, in pozitive).
– 🙂 = 🙁
– 🙁 = 🙂
Faptura cameleon (semnul “+”), ca si soparla cu acelasi nume, ia forma si emotiile celor din fata lor. Daca sunt vesele (emotii pozitive), devine vesel, daca sunt triste, ramane trist (reflecta emotiile persoanelor cu care se intalneste).
+ 🙂 = 🙂
+ 🙁 = 🙁
Inmultirea si impartirea sunt regina si regele matematicii. Iar la banchetul dat in cinstea lor, cine credeti ca are intaietate?
Exact! Ei vor manca primii, ei vor dansa primii, ei vor avea suprematia! Dar au o slabiciune….ghicesti care e? ... printesele Paranteza!
Nu le vor rezista niciodata…va fi mai important pentru ei ceea ce doresc sau ce vor sa faca printesele! Si bineinteles ca rasfatata e cea mica, paranteza rotunda, apoi cea mijlocie, paranteza patrata iar cea mare, acolada, va avea tot timpul rabdare sa se desfasoare surorile ei….
Adunarea si scaderea sunt supusii care mananca, beau si danseaza dupa ce regele si regina s-au saturat, sau au plecat, care aduc bucatele, strang masa, pun scaunele la loc, fac ordine …. si se vor face ultimele.
S-a dat semnalul, au venit si invitatii la masa si … banchetul incepu!
40×2 – {10×2 + 3x [60:3 – (2-X)]}=0
7 8 5 6 4 2 3 1 – ordinea operatiilor
Vrajitorul, asezat in stanga regelui, a fost rugat sa-si arate puterile, mai ales ca printesa cea mica (paranteza rotunda), era tot timpul intr-o dispozitie schimbatoare. Regele a fost multumit de rezultat, iar printesa cea mica a plecat la joaca. Cea mijlocie ramane cea mai mica printesa din camera, si se transforma din paranteza patrata in paranteza rotunda … cea mare e a doua ca varsta din camera, asa ca ia locul surorii sale si devine paranteza patrata.
40×2 – [10×2 + 3x (60:3 – 2 + X)]=0
Bucatele se aduna pe masa mirosind imbietor…aburii se ridica pana aproape de tavan, gurile supusilor lasa apa … dar trebuie sa astepte sa manance regele si sa plece… Hmmm, in sfarsit, si sunt fooooarte gustoase!
40×2 – [10×2 + 3x (20 – 2 + X)]=0
2×2 – [10×2 + 3x (18 + X)]=0
Printesa paranteza rotunda ramane pentru putin timp sa se joace cu regina ,dar se plictiseste si pleaca, iar printesa paranteza patrata devine rotunda (e cea mai mica din camera). Faptura cameleonica oglindeste regina – e vesela 🙂
40×2 – (10×2 + 54 + 3X)=0
Se aduce tortul si regina il gusta prima – e foarte bun, cu frisca si capsuni …. hmmmm, ce deliciu!… apoi da ordin sa se imparta si celor din jur.
40×2 – (20 + 54 + 3X)=0
40×2 – (74 + 3X)=0
Intre timp, vrajitorul isi face de cap cu bagheta magica si o atinge pe printesa, care se supara si pleaca. Regina ia un pahar cu apa si merge repede dupa ea, poruncind garzilor sa-l prinda pe vrajitor si sa-l scoata din sala, inainte de a le strica dispozitia tuturor …. In final, ordinea a fost restabilita! 🙂
80 – 74 – 3X = 0
Supusii incep sa danseze, muzicantii canta de zor, bucatele si bautura dispar de pe masa….e un banchet pe cinste! Traiasca regele si regina!
6 – 3X = 0 / + 3X
6 = 3X / : 3
2 = X
X = 2
Ai vazut cat de usor e? Tot regatul te ajuta sa rezolvi problema.
Ideea este ca poti privi orice, chiar si matematica, ca pe taramul tau de joaca, numerele fiind jucariile tale, iar semnele matematice ucenicii tai, ce te ajuta, si atunci totul devine mult mai placut si mai simplu!
Tine minte ordinea: parantezele, inmultirea si impartirea, adunarea si scaderea!
Vreau sa stiu daca povestea mea te-a ajutat sa intelegi mai bine cum se rezolva tipul asta de exercitiu. Ce personaj iti place cel mai mult?
Lasa-mi un comentariu cu raspunsul tau si, daca ti se pare util articolul, trimite-l si altora …. iti vor multumi! 🙂
Te astept cu drag, sa revii,
Florentina
Iti doresti sa ai acces permanent la o metoda atractiva de explicare a matematicii? Aboneaza-te si vei primi periodic articole noi!
ian. 07, 2014 @ 17:10:46
Te rog, inventeaza-mi o poveste pentru lectia "Randamentul motorului Diesel". Formula randamentului trebuie dedusa in 15 minute, iar in celelalte 15-20 minute trebuie rezolvata o aplicatie pentru Bac. Povestea sa nu dureze mai mult de 50 minute si sa ma ajute sa ating obiectivele lectiei. Multumesc!
ian. 11, 2014 @ 18:36:34
Draga Adiana, daca ai fi intrat pe pagina DESPRE, ai fi citit ca "Ma voi adresa copiilor de scoala primara, pentru ca sunt la inceput de drum si imi doresc sa le ofer cat mai multe resurse, pentru a alege ce vor dori sa faca in viata. ". Site-ul a fost creat sa ajute parintii sa explice copiilor anumite notiuni, sa vina ca o completare nu sa inlocuiasca predarea clasica.
Ginette Biolan
oct. 08, 2013 @ 19:43:53
De fiecare data Florentina ne uimeste. De data asta s-a depasit pe sine. Povestea este fascinanta si are aplicabilitate 100%. Nu m-a; fi gndit la o asemenea asociere, dar este foarte sugestiva. Evelinei ii place Vrajitorul, iar Teodorei Printesele.
Suzana Vochin
oct. 08, 2013 @ 19:43:53
foarte frumoasa ideea! Bravo!
Anisoara Anton
oct. 08, 2013 @ 19:43:52
Absolut toate personajele imi plac si…neaparat in ordinea prestabilita:)).
Ludmann Ildiko
oct. 08, 2013 @ 19:43:52
Berlan Florentina, iti multumesc pentru aceasta noua poveste minunata. Te admir cum poti imbina povestea see you basmele, esti fantastica!
Cu drag, Ildi.
mart. 22, 2013 @ 20:57:01
Foarte frumoasa povestea! Un mod placut si instructiv in care poti invata matematica!
Felicitari, Florentina!
Corina Botez
mart. 21, 2013 @ 20:34:11
Superb! Asa ne place matematica! Abia asteptam si altele!
Burlacu Aliona
mart. 21, 2013 @ 20:34:10
voi lua exemlu si-l voi folosi prin apropo in mai multe domenii, bv superrrrr!
Povestind matematica
mart. 21, 2013 @ 20:34:11
Bineinteles ca se pot face povesti si pentru chimie sau fizica, merg foarte bine la istorie si geografie… Orice materie se poate invata intr-un mod placut, daca reusesti sa starnesti emotie. Succes, Aliona! 🙂
mart. 19, 2013 @ 20:45:55
Cu fiecare poveste,iubim matematica.
Parcă auzi muzica din sală iar parantezele intră în dans!Iar supușii privesc de la mese…
Original și fermecător!
mart. 19, 2013 @ 22:04:18
Multumesc, Nicole! Hai la dans si tu, in Regatul Numerelor! 🙂
mart. 19, 2013 @ 20:25:05
Florentina!
ESTI FANTASTICA!
Ce sa mai zic ….superba povestea dar si corespondenta personajelor cu semnele matematice.
Superb!
mart. 19, 2013 @ 22:06:06
Le-am facut mai umane acum, nu-i asa, Mihaela? Parca incepe sa ne placa de ele… 🙂